Svaigi spiestās sulas

27 01 2010

Apelsīnu sulaZiemas aukstās dienas un rūpes par savu veselību agri vai vēlu Jūs piespiedīs iedzert kādu svaigi spiestu sulu.  Cerams, ka neesat tādā situācijā, ka Jums jādzer egļu skuju svaigi spiestā sula, kā dziesmā BI-2, bet tomēr.  Sulas, protams, ir daudz  un dažādas, bet ja jau mums ir iespēja dzert sulu, tad protams izvēlēsimies to, kura mums garšo un iespējams to, kura ir veselīgāka.  Vairums gadījumos ēstuvēs varēsiet iegādāties burkānu, apelsīnu un greipfrūtu. Mājas, protams, pagatavot sulu Jūs varēsiet praktiski no visa kas pagadās pie rokas, ja vien tas ir ēdams: kartupeļu sula, paprikas sula, sīpolu sula un, kas tik vēl Jums tur nesanāks, vajag tikai pafanazēt. Jautājums, protams, ir vai tas būs garšīgi un veselīgi.

Es personīgi, esmu tā audzināts, ka pusdienās vienmēr bija “kompots” klāt pie ēdienrezes. Nu tā tam jābūt un viss, ieradums un turkāt ļoti slikts ieradums. Protams, ir lasīts vairākas reizes, ka ēdienu nedrīks jaukt ar dzērienu, jo tas padara gremošanas procesu neefektīgāku, kuņģa saturs tiek sagremots ilgāk.  Loģiski, ka pēc ēšanas 1-2 stundas nevar dzert tā paša iemesla dēļ, tātad vienīgais kad var dzert sulas, ūdeni un citus šķidrumus ir pirms ēdienreizes.  Nu tā kā tad ar to gardo kefīru “pusdienu piedāvājuma”  laikā, nu nekā. Es saku, ka dzērienu nevajag. Pusdienu cena, protams, no tā nemainās, bet pavērsiet to sev par labu. Kā?  Vienkārši uzskatiet, ka Jūs maksājiet par to, lai Jūsu veselību negandētu citi. Ideālā variantā, protams, dzērieni ir kā atsevišķas izvēles iespēja.  Iedomājos par skolām un bērnudārziem, kur par velti dod klāt pusdienās pienu. Palabojiet, ja es kļūdos, bet tas taču iznāk, ka mēs apzināti gandējam bērniem veselību, labu gribēdami.  Briesmas.

Nu ko, ķersimies vērsim pie ragiem vai glāzēm un to satura.

Tātad dzeram pa glāzei sulas 20 – 30 minūtes pirms ēšanas.

Ābolu sula raksīts , ka ārstē hepatītu un hronisku holecistītu, dažādas kuņģa – zarnu trakta saslimšanas, aterosklerozi, novērš vielmaiņas traucējumus, stiprina sirds asinsvadu sistēmu. Ābolu sulas sastāvā ir dzelzs un pektīnvielas, kas pazemina holesterīna līmeni asinīs. Ābolos ir C vitamīns, organiskās skābes, kuras novērš kaitīgu fermentu un baktēriju veidošanos kuņģī, satur arī kāliju, kas labvēlīgi ietekmē sirds muskuli, magniju, fosforu un kalciju, kuri savienojumos ar miecvielām novērš urīnakmeņu veidošanos un sāļu nogulsnēšanos organismā.

Ananāsu sula satur 36.2mg  C vitamīna, kas uzlabo koncentrēšanās spējas un stiprina imunitāti,  un ir mazkaloriju produkts ( 48 Kcal/100gr).

Apelsīns – satur cukuru, skābes, minerālvielas, pektīnvielas, vitamīnus A, B(pantotēnskābe folijskābe), B2, B3, C. Tam ir izteikta tonizējoša darbība, kas uzlabo vielmaiņu un aktivizē visas organisma funkcijas. Apelsīnā esošais pektīns mazina cukura līmeni asinīs. Labvēlīgi ietekmē gremošanu, mazina pūšanas procesu zarnās. Apelsīnu šķiedrvielas un pektīnvielas veicina holesterīna un kaitīgu vielmaiņas pārpalikumu izdalīšanos no organisma. Apelsīnos ir fitoncīdi un selēns, kas iznīcina vai vājina kaitīgu mikrobu darbību organismā. Satur skaistuma vitamīnu biotīnu, kas rūpējas par veselīgu ādu un matiem. Pateicoties bagātīgajam kālija saturam (50 mg katrā auglī), katra apelsīna daiviņa stiprina kaulus un zobus – apēdot vienu apelsīnu, iespējams apturēt smaganu asiņošanu. Apelsīni satur daudz magnija, kas ir ļoti nepieciešams sirds un muskuļu stiprināšanai.

Burkāni ir bagāts vitamīnu avots, satur C, B, D, E, K vitamīnus un A provitamīnu – karotīnu, kā arī dažādas aktīvas vielas, kas uzlabo redzi, nostiprina ādas epitēliju, veicina ēstgribu, uzlabo asins sastāvu. Uzskata, ka burkānu sulai piemīt pretvēža aktivitāte. Burkānos ir arī daudz minerālvielu un mikroelementu.

Kivi augļi satur izcili daudz kālija – līdz 250 mg vienā auglī (samazina asinsspiedienu), lielu daudzumu C vitamīna – līdz 75 mg vienā auglī, kas arī nosaka to skābo garšu. To augļos ir arī PP un E vitamīni, šķiedrvielas un enzīmi. Tajos ir maz kaloriju. Augļos esošie fermenti veicina barības sagremošanu.

https://i2.wp.com/www.fotosearch.com/bthumb/CSP/CSP003/k0038872.jpg

Greipfrūti ir brīnišķīgi augļi, kas ļauj organismam pārciest vitamīnu trūkumu ziemas periodā. Vidēji liels auglis nodrošina organismu ar nepieciešamo C vitamīna diennakts devu, pasargājot to no saaukstēšanās un infekcijas slimībām kā arī piedalās bioķīmiskās reakcijās kā biokatalizators. Augļa mīkstumā ir bioflavonoīdi, kas 20 reižu paaugstina C vitamīna efektivitāti un ārstnieciski ļoti efektīvi iedarbojas uz asinsvadiem. Greipfrūti ir arī bagātīgs pektīna avots, kas sekmē holesterīna līmeņa pazemināšanos asinīs.  Augļos ir arī daudz folijskābes, kas ir B grupas vitamīns un ir ļoti nepieciešama šūnu veidošanās procesā. Greipfrūti stiprina arī imūnsistēmu, veicina hormonu veidošanos, sekmē ķermeņa svara samazināšanos, uzlabo ādas struktūru, stimulē matu augšanu, uzlabo garastāvokli un novērš celulītu.

Biešu sula palīdz izvadīt no organisma sārņus, ārstē mazasinību, stimulē eritrocītu veidošanos un darba spējas, stiprina atmiņu, ārstē arteriālo hipertoniju, bezmiegu. Bet biešu sulu lietojot ir jābūt ļoti piesardzīgiem, jo daudz lietojot var izraisīt nevēlamas sekas, galvas reiboņus, sliktu dūšu.

Tās uzņem no augsnes silīciju, kuru, neraugoties uz to, ka šis elements ir plaši sastopams uz visas planētas, cilvēka organisms uzņem tikai īpašu savienojumu veidā. Bietēs silīcijs ir kopā ar citām vērtīgām vielām. Piemēram, gaļā esošais silīcijs nedod cilvēka organismam nekādu labumu, turpretim bietēs esošais – stiprina saistaudus, asinsvadu sieniņas, kā arī izvada no smadzenēm toksiskos metālus, piemēram, alumīniju. Biešu sulā ir paaugstināts joda, dzelzs, folijskābes, kā arī C, P, B1, B2, PP vitamīnu saturs. Pateicoties lielajam magnija daudzumam, biešu sula normalizē nervu muskuļu uzbudināmību, ko rada nervu pārslodze un emocionālā spriedze. Biešu sulā ir optimāla nātrija (50%) un kalcija (5%) attiecība, kas ir ideāls priekšnoteikums, lai tiktu veicināta neorganiskā kalcija šķīšana. Tas ir īpaši svarīgi, lai asinsvados nerastos neorganiskā kalcija nosēdumi, kas savukārt traucē asinsriti, veicina asins biezēšanu, paaugstināta asinsspiediena rašanos un noved pie citiem sirds – asinsvadu sistēmu darbības traucējumiem. Biešu sulā esošais kālijs (20%) nodrošina visu organisma sistēmu barošanu, bet hlors (8%) ir brīnišķīgs dabīgs līdzeklis nieru, aknu, žultspūšļa tīrīšanai un limfātiskās sistēmas darbības stimulācijai.

Neskatoties uz to visu labumu, ko mums var dot biešu sula, es ieteiktu to lietot stingrā dietaloga vai ārsta uzraudzībā, bietes ir un paliek bietes.

Derīgi zināt: biešu sulu ieteicams dzert vakarā pirms gulētiešanas. Ja tomēr izdomājiet to lietot dienas laikā, biešu sulu ieteicams dzert tikai pirms ēšanas, jo ieņemta pēc ēšanas tā var pastiprināt rūgšanas procesus kuņģa – zarnu traktā. Lai biešu sula neizraisītu nepatīkamas sajūtas, to pirms lietošanas uz dažām stundām ievieto ledusskapī. Dzerot var atšķaidīt ar ūdeni. Sievietēm profilakses nolūkos vēlams katru dienu dzert biešu un burkānu sulas maisījumu.

Ķirbju sula ir viena no vērtīgākajām dārzeņu sulām, jo tajā ir visas minerālvielas, kas nepieciešamas organismam – varš, dzelzs, magnijs un kālijs, kā arī B, C, E, PP vitamīni. Visi šie elementi ir ideāli sabalansēti, kas ir obligāts priekšnoteikums pareizai vielmaiņas procesu norisei. Ķirbju dzelteno krāsu nosaka karotīni, kas ir ļoti nepieciešami imūnsistēmas stiprināšanai.

Ķirbji veicina kaulu dzīšanu un neorganisko sāļu izvadīšanu no organisma. Tā arī ārstē pret aptaukošanos, cukura diabētu, priekšdziedzera iekaisumu, novērš vielmaiņas traucējumus, bezmiegu, palīdz izvadīt no organisma nierakmeņus. Slimojot ar hepatītu, palīdz atjaunot aknu audus, mazina tūsku. Sajaucot ķirbju sulu ar medu, tā iedarbojas kā miega zāles.

Vairāk informācijas  par sulu saturu varat iegūt šeit.  Kā arī varat atrast dažādus  ēdienus .

P.S.  Vairums pakās un pudelēs pildītās sulas, kuras var nopirk veikalā ir ražotas no sulu koncentrāta. Tās tiek saldētas pildītas mucās un piegādātas uz Latviju. Pēc tam jau tās šķaida un pilda pakās.  Ceruka, ka to Jūs taču to saprotiet.


Darbības

Information

2 responses

31 01 2010
AJ

patika atziņa “bietes ir un paliek bietes”. Ir par ko padomāt tagad..

Jautājums – vai kartupelis ir un paliek kartupelis vai tomēr nē?..

1 02 2010
target85kg

Kartupelis, tomēr reizēm ir biezputra un sliktākajā gadījumā tas ir Free kartepelis ( stick with “горячие беляши”)

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s




%d bloggers like this: